J
I
K
A
B
پنجشنبه 31 مرداد 1398
13 مرداد 1398 7:41:23
خط ريلي چابهار-زاهدان تا پايان سال آينده تكميل مي شود
دكتر محمد‌باقر نوبخت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه‌ و بودجه كشور گفت: خط ريلي چابهار به زاهدان از اولويت‌هاي دولت است و تا پايان سال آينده يا اوايل سال ۱۴۰۰ تكميل مي‌شود.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر محمدباقر نوبخت در حاشيه بازديد از قطعه هفت خط راه آهن خاش - زاهدان اظهار داشت: با توجه به اين‌كه تكميل اين طرح، تنها بندر اقيانوسي كشور را به كريدور جنوب به شمال و كريدور شرق به غرب كشور متصل مي‌كند، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وي تصريح كرد كه اين طرح با احتساب ايستگاه‌هاي بين راهي، ۷۳۰ كيلومتر است كه تاكنون چهار هزار ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده و بقيه آن از بودجه عمراني امسال تأمين مي‌شود.
معاون رييس جمهور گفت: براي اين‌كه اين طرح تا پايان سال آينده و حداكثر اوايل سال ۱۴۰۰ آماده شود، با قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء توافقاتي انجام شده است.
دكتر نوبخت گفت: اگر زيرساخت‌هاي حمل و نقل و ترانزيت كالا در بندر چابهار فراهم شود، كشور مي‌تواند از طريق اين بندر به صورت مستقيم كالاهاي صادراتي را به اقيانوس و كالاهاي وارداتي را از اقيانوس به كشور وارد كند.
وي اظهار داشت: چابهار مي‌تواند در كريدور جنوب به شمال و شرق قرار گيرد و از آنجا ‌كه اين بندر در تحريم قرار ندارد، بايد از اين فرصت طلايي به بهترين شكل ممكن استفاده كنيم.
معاون رييس‌جمهور در خاتمه سخنان خود افزود: خط آهن چابهار - سرخس از پروژه‌هاي بسيار مهم كشور است كه از چابهار به زاهدان و از زاهدان به شبكه سراسري متصل مي شود.
 پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس يكي از طرح هاي مهم ملي درحال اجرا در سيستان وبلوچستان است كه تكميل و راه اندازي آن تحولات چشمگيري در ارتباطات تجاري كشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استانهاي جنوب شرق كشور ايجاد مي كند. 
خط ريلي چابهار - سرخس به صورت يك خطه و براي جابجايي كالا و مسافر در حال ساخت است. 
اين خط ريلي ۹۰ درصد براي جابجايي كالا و حدود ۱۰ درصد براي مسافر پيش بيني شده است. 
مسير اصلي اين خط ريلي از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ كيلومتر سال ۱۳۸۹ كلنگ زني شد اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدي درحال اجراست. 
اين خط ريلي از دروازه شرقي اسكله شهيد بهشتي چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهاي كنارك، نيكشهر، ايرانشهر و خاش در نهايت به زاهدان متصل مي شود و پس از آن براي ارتباط با كشورهاي آسياي ميانه به سرخس متصل مي شود. 
از اهداف اصلي اين خط ايجاد كريدور ريلي شرق كشور، اتصال بندر تجاري، ترانزيتي، اقتصادي و گردشگري چابهار به شبكه ريلي كشور و كشورهاي آسياي ميانه، كمك به توسعه سواحل مكران، ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي سيستان و بلوچستان و اتصال كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به آبهاي آزاد است. 
راه ‌آهن چابهار- زاهدان- ميلك - سرخس به عنوان اصلي ‌ترين اولويت زيرساختي شرق كشور علاوه بر كسب منافع ملي حاصل از درآمدهاي ترانزيتي، تاثير مستقيمي بر اشتغالزايي و پيشرفت اقتصادي اين نقطه از ايران اسلامي خواهد داشت.
ايجاد زيرساخت ريلي سبب مي ‌شود تا دسترسي به معادن و بهره برداري از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از اين طريق مقدمات لازم براي سرمايه گذاري براي فعالسازي ظرفيت معادن غني شرق كشور فراهم شود.

Powered by Tetis PORTAL