J
I
K
A
B
جمعه 28 شهريور 1399
8 تير 1399 16:21:16
اسناد آمايش ‌ ۳۱ استان‌ كشور دركميسيون تخصصي شوراي‌عالي آمايش سرزمين تصويب شد

به گزارش مركز اطلاع‌رساني، روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، يكي از پرسابقه ترين مطالعات توسعه در كشور، به مطالعات آمايش سرزمين برمي‌‌‌گردد كه بيش از پنج دهه قدمت دارد.
گزارش مذكور حاكي است كه اين مطالعات اولين بار در دهه ۱۳۵۰ و در پاسخ به نابرابري هاي گسترده ايجاد شده در سرزمين، توسط مشاور ايراني- فرانسوي انجام پذيرفت و بار ديگر نيز به صورت سراسري و در سطح ملي يك‌بار در دهه ۱۳۶۰ و در اثناي جنگ تحميلي انجام پذيرفت و بار سوم در دوره ۱۳۷۶-۱۳۸۳ توسط دفتر ذي‌ربط با آمايش سرزمين در سازمان برنامه و بودجه كشور صورت پذيرفت، اما در نهايت در هيچ كدام از اين سه دوره مطالعات صورت گرفته، سند مُصوب و ملاك عملي در اختيار دستگاه هاي اجرايي كشور قرار نگرفت. 
از همين رو، با آغاز برنامه ششم توسعه كشور و بر اساس جزء يك بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه كشور، مقرر شد اسناد آمايش استان‌هاي كشور اين بار تدوين و ملاك عمل و هادي توسعه استان‌هاي كشور باشد. 
بر اساس همين گزارش و با تدبير صورت گرفته، اين اسناد از درون مطالعات برنامه آمايش استان ها كه از سال ۱۳۸۵ با ابلاغ شرح خدمات تيپ از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي وقت آغاز و در سال ۱۳۹۷ و پس از نزديك به ۱۲ سال بررسي و مطالعه مستمر در تمام استان‌هاي كشور نهايي شده بود، استخراج شد.
بر پايه گزارش مذكور، با هدف ايجاد اجماع و تحقق زمينه اجرايي شدن اين اسناد در ميان دست اندركاران توسعه كشور،  اين اسناد با طي يكي از مشاركتي‌ترين فرآيندهاي بررسي و اجماع‌سازي، ابتدا در نشست ميان امور بخشي و فرابخشي سازمان برنامه و بودجه كشور و بعد از آن در كميسيون تخصصي شوراي‌عالي آمايش سرزمين با حضور ۲۲ دستگاه اجرايي، مورد به مورد بررسي و اصلاح شده و آماده ارائه و تصويب نهايي شوراي‌عالي آمايش سرزمين به عنوان بالاترين مرجع نظام راهبري توسعه سرزمين شده است.
به موجب همين گزارش، اصلي‌ترين ويژگي‌هاي اسناد آمايش استان‌ها كه از حدود يك‌هزار و ۱۰۰ جلد مطالعات آمايش در استان‌ها مستخرج شده است شامل ابتناي اسناد آمايش هر استان بر بيش از ۴۰ جلد مطالعه براي هر استان و پنج تا ۱۰ هزار صفحه گزارش مطالعات است و علاوه بر آن، اين اسناد از يكي از مشاركت‌‌ترين مطالعات و برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور حاصل شده است.
ويژگي ديگر اين اسناد فرآيند تهيه و بررسي تا تصويب اسناد آمايش استان‌ها با مشاركت جِدي دستگاه‌هاي اجرايي سطح ملي و استاني بوده است.
افزون بر اين، با تصويب نهايي اسناد آمايش استان‌ها، در شرايطي كه پراكندگي مطالعات و برنامه‌هاي غير‌منسجم را در استان‌ها و كشور شاهد هستيم، براي اولين بار استان‌ها داراي سندي واحد براي توسعه سرزميني استان خواهند شد.
اين گزارش تصريح مي‌كند كه  با انجام اين مطالعات گسترده، براي نخستين بار در نظام برنامه‌ريزي توسعه سرزميني كشور، برنامه‌ريزي از پايين به بالا تجربه خواهد شد و پس از تصويب سند ملي آمايش سرزمين طبق ماده ۱۰ سند آمايش استان‌ها، اين اسناد براي تطابق و هماهنگي با سند ملي آمايش، بازنگري خواهند شد.
در اين گزارش همچنين تأكيد شده است كه  به موجب اين مطالعات، ابتناي مطالعات آمايش استان به شرح خدمات تيپ و انجام مطالعات توسط مشاوران مجري مطالعات داراي رتبه يا دانشگاه صاحب صلاحيت بوده است.
اتكا و توجه مطالعات آمايش استان به اسناد فرادستي هم‌چون سياست‌هاي كلي آمايش سرزمين و ضوابط و جهت‌گيري‌هاي ملي آمايش سرزمين هم ويژگي اساسي ديگر اين مطالعات به‌شمار مي‌رود و در كنار آن بررسي مطالعات آمايش استان در سطح نخبگاني، كارشناسي و دستگاه‌هاي اجرايي در سطح استان و همچنين در سازمان برنامه و بودجه كشور و دستگاه‌هاي اجرايي عضو كميسيون تخصصي در سطح ملي صورت پذيرفته است.
در اين مطالعات همچنين رعايت ملاحظات پدافند غيرعامل، مسائل امنيتي، آب قابل برنامه‌ريزي، ملاحظات گردشگري و ميراث فرهنگي، ملاحظات زيست_محيطي و توان اكولوژيك و توجه ويژه به مناطق مكُران و عسلويه و همچنين توجه به نكات و محورهاي تأثيرگذار، ارزيابي توان اكولوژيك، بررسي و تحليل پيوندها، مطالعات فراملي و بررسي ژئوپلتيك، مطالعات  ژئواكونوميكي استان‌ها و حتي كشورهاي هم‌جوار در استان‌هاي مرزي در مطالعات و اسناد صورت پذيرفته است.


Powered by Tetis PORTAL